kesintisizler ve 2. enternasyonal
KESİNTİSİZ DEVRİM VE 2. ENTERNASYONAL
Proletaryanın sınıf mücadelesi içeriği bakımından değil şekil bakımından millidir. Mahir Çayan ın kesintisiz devrim 1 adlı eserinde marksist devrim teorisi irdelenmektedir. Mahir Çayan marksizmin bir eylem kılavuzu olduğunu tarihsel kronolojisine gore eleştirel bir dille ortaya koyuyor. Tam bir marksist leninist olan Mahir Çayan oncelleri gibi her türlü reformizme eleştirisini getiriyor. Çayan eserinde Maex ve Engels in 1847 dünya ticaret bunalımı ile kapitalizmin genel ve sürekli buhranlar donemine girdiğine yonelik saptamasını yanlış buluyor.
1847-50 yılları arasındaki kıta Avrupasında sürekli devrimin olacağını zanneden sonra bunda yanıldıklarını soyleyen Marx ve Engels in devrim teorilerinde gorüldüğü gibi ihtilalci insiyatif değil de ekonomik ve sosyal determinizm ağır basmaktadır. Ve ihtilalci insiyatifin rolu daha talidir.
Fakat devrimin mihrakının batıdan- İngiltere den – yavaş yavaş doğuya kaymasına parelel olarak ihtilalci insiyatifin nispi onemi de artmaktadır.
Oysa kapitalizm o çağda yükselme donemindeydi ve kapitalizm emperyalist donemde sürekli bunalımlar donemine girmiştir.
Kapitalizm Marx ve Engels in kapitalizmi değildi. Kapitalizm sürekli buhranlar çağına girmiştir. Marx ve Engels in tekel oncesi donemde hatalı olarak niteledikleri sürekli devrim teorisi kapitalizmin sürekli buhranlar doneminde marksizmin devrim teorisi oluyordu. Bu yüzden Marx ve Engels in 1856 dan sonra vazgectikleri bu devrim teorisi kapitalizmin sürekli ve genel bunalımlar doneminde Rusya gibi gecikmiş burjuva demokratik devrimin eşiğinde olan bir ülkenin proletaryasının tek ve doğru devrim teorisidir.
Leninist kesintisiz devrim teorisi kapitalizmin can çekişme doneminin teorisidir.
2. Enternasyonalin başlattığı marksizmin ortodoks tahrifini menşevikler uyguluyordu. 2. enternasyonal in partileri kapitalizmin barışçıl bir gelişme gosterdiğini yükselme doneminde elde edilen seçim zaferlerinin sarhoşluğu içinde kapitalizmin bu yeni donemini hiç ama hiç anlamadılar. Geçici bir devre olan barış doneminin devam edeceğini sandılar.
Bu partiler somut durumların somut tahlilini bir yana bırakarak Marksizmin bir eylem kılavuzu olduğunu ve tarih içinde zenginleşip derinleştiğini unutarak Marx ve Engels in istisna şartlar için solediklerini bile genelleştirdiler tam bir dogmatizm içine düştüler.
Marx ve Engels in tekel oncesi doneme ilişkin onerilerinin ortodoks yonden muhafaza edilmesi yani dondurulması onların objektif durumlarına uygun düşüyordu. Ve bu dogmatizm aynı zamanda onların ihanet ve korkaklıklarına bir ideolojik kılıf oluyordu.
Marx ve Engels in kapitalizmin üretici güçleri henüz geliştirdiği onlara ters düşmediği yükselme donemine ilişkin
evrim donemine ilişkin ongormüş oldukları devrim teorisini
çalışma tarzını ve taktiklerini kapitalizmin genel bunalım donemine sosyalist devrimler donemine uygulamaya çalışıyorlardı.
2. enternastonal pasifistleri Marksizmin bu şekilde dogmatikleştirirken Marksizmi eylem kılavuzu olarak kabul eden Lenin somut durumların somut tahlinini yaparak kapitalizmin emperyalizme donüşmesi sürecini yakından izliyordu.
Lenin e gore donem Marx ve Engels in donemi degildi kapitalizm yeni bir safhaya girmişti. Kapitalizm Marx ve Engels in 1847-50 donemi arasında girdiğini zannettikleri sürekli ve genel bunalımlar donemine can cekişme sürecine artık girmiştir.
Ve Lenin tekelci donemde iyice belirgenleşen kapitalizmin dengesiz ve kesikli gelişimini doğru gozleyerek bundan tek ülkede sosyalizmin zaferinin mümkün olduğu sonucunu çıkardı.
Lenin ekonomik ve politik gelişmenin eşit oranda olmaması kapitalizmin kesin kanunudur. Lenin e gore Marx ve Engels in bu eskimiş onerisini dogmalaştırarak tekrarlayan 2. enternasyonal parti ve sozcüleri burjuvaziye hizmetten başka birşey yapmamaktadır.
Kısaca Stalin in dediği gibi Rusya nın ve Lenin in başına gelen 1840-50 arasında Almanya nın ve Marks ın ve Engels in başına gelmiştir.
Yorumlar
Yorum Gönder