Mahir Çayan ve Kemalizm
Mahir Çayan ve Kemalizm
1968’li yıllarda gençlik ve öğrenci hareketi
içerisinde Deniz Gezmiş,Mahir Çayan ve
İbrahim Kaypakkaya’nın yeri ayrıdır.Mahir
Çayan’ın Tokat’ın Kızıldere köyünde on
arkadaşı ile beraber sonlanan hayatında
kemalizme bakışı anlamlıdır.Mahir Çayan
Kesintisiz Devrim adlı eserinde “Kemalizm
,küçük burjuvazinin en sol , en radikal
kesiminin milliyetçilik tabanında antiemperyalist bir tavır alışıdır “ olarak
tanımlanmaktadır.Kaypakkaya’da Milli
Demokratik Devrim (MDD) in aksine
kemalist mirası aşma “ teoriyi belirleyen”
radikal bir nitelik kazanırken, Mahir Çayan’
da MDD stratejisinin benimsenmesi
şeklinde ortaya çıkmıştır.Dolayısıyla
Mahir’in Kemalizm tartışmalarına yaptığı
teorik katkı doğrudan Kemalizm ile
değil,sınıf ilişkileri ile bağıntılıydı.68’li yıllar
Asya,Afrika ve Latin Amerika ‘da
proletaryanın uyanış zamanıydı.Bu doğal
olarak hegemonya savaşınıda beraberinde
getiriyordu.Mahir Çayan ‘a göre kesintisiz
devrimin ilk aşaması olan “milli devrim”in
Kemalist kuvvetlere bırakılması söz konusu
değildir.12 mart ve 12 eylül ile 60’ların
değiştirdiği Kemalizm yeni yorumlar
katılarak yine dar bir çerçeveye sıkıştırıldığı
yıllar oluyor.Öncül olmanın şartlarını
Kemalizm’de aramayarak MDD’ye
bağlanan Çayan Kemalist devrimci
potansiyeli ne küçümsüyor ne de
büyütüyor.Dönemin Aydınlık hareketi
lideri Doğu Perinçek ‘in TİİKP’in maocu
olan çizgisini Kemalist tarzda yorumlaması
eskiye dayanmaktadır.Prag’a giren SSCB
tanklarının girmesine ses çıkarmayan
maocu MDD’ciler ile tankların girmesini
eleştiren sosyalist devrimciler (SD) olarak
ikiye ayrılmiştı gençlik.Mahir Çayan bu
küçük burjuvazinin temsilcisi TİİKP’in
aksine biz sosyalistlerin partisi Marksist bir
partidir ve partimizin eylem kılavuzu
Kemalizm değil , bilimsel sosyalizmdir
demekte.Mahir Çayan, 1960’larda İ.
Kaypakkaya ile birlikte köylülük üzerinde
en çok duran sol düşünürdü. Hem işçi
sınıfının gücü hem köylülüğün gücünü
bizzat yerinde inceleyerek analiz
etmiştir.Büyük devrimden önce
demokratik halk devrimi düşüncesi Mao
Çetung ‘un Milli Demokratik Devrim
teorisinin başlıca unsurları şunlardır:
1. MDD özünde bir köylü devrimidir.
2. MDD’de halk savaşı zorunlu bir
duraktır.
3. İdeolojik öncülük esastır.
4. MDD teorisi proletaryanın
hegemonyasını içinde taşır.Maoizm
esasında köylülüğü esas alarak
proleter bir devrimi kırlardan
şehirlere taşımaktadır.Çayan’a göre
devrimci sınıf olan proletarya ile
köylülerin devrimin temel gücü olan
durumu 68’li yılların Maoizmi
kavramasının sonucudur.Halk
savaşında önderliğin pazarlık konusu
olmadığı için kırlar ve şehirler
ayrımında tarafların örgütlenme
derecesine bağlı olduğunu Çayan
belirtmiştir.Tip geleneğine bağlı olan
Kenan Somer’i eleştiren Çayan
proletaryanın yaşadığı tarih ve üretim
ilişkileri esasında kendi bilincini
kendisi yaratan sınıf olarak gören
Kenan Somer ‘in aksine , Kemalizm
fikrine bakışı yüzünden teorik olarak
küçük burjuva akımlarınıda tarihsel
olarak değerlendirmiştir.Örneğin
dünyanın üçte birinin sosyalist olduğu
zamanlarda ezilen uluslar her geçen
gün emperyalizme öldürücü
yumruklar indirmektedir.Ve can
çekişen emperyalizmin zorunlu bir
sonucudur.Sovyetler ve Çin
tarafından kapitalizmin kriz içinde
olduğu belirtiliyordu zaten.Lenin
ihtilalci bunalım diye tarif ettiği kriz
aşaması gelmeden proletaryanın
devrim yapması imkansizdir.Lenin’e
göre emperyalist dönemde bütün
ülkelerde kesintisiz devrim anlayışı
içinde Çayan’da bunu Kemalizm
yorumu ile parelellikler kurarak
anlarız;proletarya devrimlerinin
objektif şartları vardır.
Milliyetçilik tarihte burjuvazi ve onun
vaizlerinin anlattığı gibi epistemolojik bir
kopuş değildir.Tarihsel olarak milliyetçilik
bir olgudur. Faşizm ideolojisi varoluşşal
nedeni ırka inderger. Dolayısıyla burada
mesele bakış açısıdır.
Yazının başında değindiğim gibi Mahir
yoldaş Kemalizmi Türkiye’deki
jakobenizm olarak tanımlıyor.
Kaypakkaya’nın aksine Kemalizm ne
faşizmdir ne de faşizm değildir
demektedir. Mahir Çayan Kemalizmi
politik olarak CHP üzerinden zaten
eleştirmiştir. Buradaki fark Mahir Çayan
ın eleştirisinin dönemin koşullarının
somut tahlili olarak suni dengeyi Türkiye
nin kurucu ideolojisi olan Kemalizm
eleştirisinin Kaypakkaya kadar radikal
olmamasıdır.
Kemalizm Çayan ' in aşil topuğudur.
YanıtlaSil